content

Jaaroverzicht van 2018 nu beschikbaar

1 mei 2019

Het Stadsarchief Rotterdam heeft de belangrijkste wapenfeiten van 2018 in een handzaam overzicht bij elkaar gebracht. Dit jaarverslag (pdf, 8 Mb) is vanaf vandaag te downloaden.

Een van de hoogtepunten van vorig jaar was dat we het beeldarchief van de roemruchte scheeps- en reparatiewerf RDM digitaal doorzoekbaar hebben gemaakt. Het gaat om ruim 7.000 glasnegatieven. Eén daarvan siert de achterkant van dit jaarverslag.

De toevoeging van 1,2 miljoen inschrijvingen uit het bevolkingsregister aan de personenzoekmachine van het archief was een andere belangrijke mijlpaal in 2018. Daarmee zijn alle Rotterdamse registers uit de periode 1850-1930 nu online te bekijken. Indrukwekkend was ook de overdracht van de gedigitaliseerde muziek van het Rotterdamse platenlabel Morabeza aan de president van Kaapverdië in aanwezigheid van koning Willem-Alexander en burgemeester Aboutaleb.

Dit is maar een kleine greep uit de vele werkzaamheden die onze medewerkers en vrijwilligers afgelopen jaar uitvoerden. In het jaaroverzicht leest u meer over het reilen en zeilen van het Stadsarchief in 2018.